Tenorul Daniel Magdal: “E trist că se preia o atitudine de prin alte părţi conform căreia tot ce a fost înainte a fost prost”

Tenorul Daniel Magdal revine pe 9 ianuarie pe scena Operei Naționale din București, unde va susține un nou spectacol. Nu a refuzat niciodată invitația de a cânta pe scenele românești, deși a avut spectacole pe mai toate marile scene ale lumii. Într-un interviu acordat 101reporteri.ro, tenorul Daniel Magdal povestește cum a ajuns să cânte pe scena Operei din Berlin, dar și despre situația artiștilor din țară. Repertoriul său este cel al unui tenor spinto-dramatic.

Petru Zoltan: Ce te-a determinat să urmezi cursurile Academiei de Artă din Iași?

Daniel Magdal: Faptul că de mic copil am iubit muzică şi am studiat-o! Am activat aproximativ un an ca solist al Operei Naţionale din Iaşi, apoi am plecat spre alte tărâmuri!

Petru Zoltan: Cine ți-a influențat cariera?

Daniel Magdal: Întreagă pleiadă a marilor artişti, în primul rând români, ai deceniilor 70 şi 80!

Petru Zoltan: La scurt timp după ce ai devenit tenor la Iași ai plecat în Germania. Cum ai reusit să pleci și care au fost motivele pentru care ai făcut-o?

Daniel Magdal: Am plecat susţinând un concurs pentru obţinerea unui post de tenor la un teatru din nordul Germaniei, post pe care l-am obţinut! Şi am plecat simţind cumva că trebuie să-mi urmez calea destinului!

Petru Zoltan: Care dintre scenele pe care ai fost până acum te-a incitant artistic?

Daniel Magdal: Iubindu-mi meseria până la disperare toate scenele m-a incită şi îmi oferă acea stare excepţională pe care o trăieşti în timpul spectacolului! Desigur că există unele scene care mă fac să vibrez într-un mod aparte! Şi îţi voi da doar două exemple: Scena operei bucureştene şi scenă de la Deutsche Oper Berlin!

Petru Zoltan: Cum decurge o zi normală din viața ta?

Daniel Magdal: Trezit, apoi cafea. Urmează două ore de studiu individual, studiul rolurilor pe care trebuie să le cânt în viitorul apropiat sau învăţ roluri noi, un pic de sport şi tot felul de lucruri normale pe care le face toată lumea, de altfel!

Petru Zoltan: Ce roluri interpretezi? Care este cel mai solicitant rol?

Daniel Magdal: Repertoriul meu este cel al unui tenor spinto-dramatic. Toate rolurile pe care le-am cântat m-au solicitat extrem! La fiecare personaj interpretat îmi place diversitatea, culoarea şi caracterul fiecăruia în parte!

Petru Zoltan: Cât de greu a fost să îți construiești o carieră în străinătate?

Daniel Magdal: A fost foarte greu pentru că nu am avut nici un fel de susţinere, iar concurenţa este imensă. Însă am avut ceva voce şi o tehnică care mi-a permis să cânt aproape tot. În plus am fost în permanentă pregătit!

Petru Zoltan: Care este rolul la care visezi?

Daniel Magdal: Am cântat cam tot ce-şi poate dori un tenor dramatic, dar îmi doresc, dacă mi se va oferi şansa, să mai cânt două roluri: Sly din opera cu acelaşi nume de E. Wolf-Ferrari şi Tannhaeuser din opera omonimă wagneriană.

Petru Zoltan: Cum ți se pare ceea ce se întamplă pe scenele din România?

Daniel Magdal: Se întâmplă unele lucruri bune, dar cred că este loc de mult mai bine. Avem multe talente, pe care este de datoria noastră morală să le fructificăm. Din păcate în privinţa repertoriului am foarte multe reserve. Eu am avut şansa să trăiesc într-o perioada ,,de aur” a teatrului muzical unde urmăream câte trei, patru spectacole cu diferite opere sau operete pe săptămână. Acum din câte observ peste tot se montează anumite spectacole mai mult sau mai puţin interesante şi se încearcă a se convinge publicul că totul e munubat! După părerea mea lucrurile nu stau chiar aşa. E trist că se preia o atitudine de prin alte părţi conform căreia tot ce a fost înainte a fost prost şi abia acum ,,arătăm noi publicului ce înseamnă calitatea.”

Petru Zoltan: Ce drepturi au artiștii în Germania?

Daniel Magdal: Nu am senzaţia că artiştii au drepturi special. Sunt oarecum mai bine plătiţi, avem o asigurare privată pentru pensie, în rest nimic deosebit.

Petru Zoltan: Cum ți se pare România când te intorci în țară?

Daniel Magdal: Este frumoasă! Dar asta probabil pentru că sunt născut român şi îmi iubesc ţara. S-au petrecut multe lucruri minunate cu ţară noastră. Oamenii sunţ mai liberi, mai deschişi. Am senzaţia că oraşele se dezvoltă într-o direcţie bună, cel puţin cele în care am fost eu.

Cariera tenorului Daniel Magdal

Absolvent al Academiei de Artă din Iași în 1991, tenorul Daniel Magdal a fost angajat ca solist la Opera din Iași, unde a activat până în 1992, când s-a stabilit în Germania. Aparițiile sale frecvente pe scene din Magdeburg, Lübeck, Kaiserslautern, Münster, Saarbrücken, Hannover sau Halle au alternat cu prezențe în festivaluri precum cel de la Mallorca, dar și la Osaka – Japonia sau Edmonton – Canada, la Semperoper din Dresda, Opera din Praga sau la Opera Bucureșteană, unde a evoluat începând din 2004, la cererea maestrului Ludovic Spiess, în spectacole precum Aida, Manon Lescaut, Trubadurul, Samson și Dalila.

Repertoriul său include roluri lirice din opere precum Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti, Martha de Friedrich von Flotow, La Traviata de Giuseppe Verdi, dar și dramatice, cum ar fi cele din Fidelio de Ludwig van Beethoven, Carmen de Georges Bizet, Paiațe de Ruggero Leoncavallo, Cavalleria rusticană de Pietro Mascagni, Aida și Otello de Giuseppe Verdi, dar și lucrări vocal-simfonice de Ludwig van Beethoven, Charles Gounod, Gustav Mahler, Wolfgang Amadeus Mozart, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, dar și Andrew Lloyd Webber.

În aprilie 2011 a debutat la New York cu un recital de Lieduri de Ludwig van Beethoven, recital pe care l-a susținut, de asemenea, la Berlin și la Opera Națională Română din București.

 

Related News

Leave a Reply

Copyrıght 2016 All RIGHTS RESERVED.

Acest website foloseşte cookie-uri proprii cât şi cookie-uri adăugate de terţi, pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare Accept