Ministrul Anca Dragu vrea ca Guvernul să-i păsuiască pe americanii de la Ford, după ce au primit ajutoare de 75 milioane euro

Ministrul de Finanțe Anca Dragu a inițiat un proiect de Ordonanță de Urgență în care menționează că dacă, Guvernul nu-i păsuiește pe americanii de la Ford, aceștia ar putea să își închidă fabrica de la Craiova. 

În martie 2012, statul român a amendat compania Ford cu suma de 14,25 milioane euro pentru că nu a respectat contractul de privatizare semnat în septembrie 2007. Totodată, ajutorul de stat în valoare de 143 milioane euro aprobat de CE a fost redus la suma de 75 milioane euro pentru că nu și-a respectat prevederile contractuale de a produce 250.000 de mașini, așa cum era stipulat în  contract.

Dar Ford nu a plătit amenda primită de la statul român. Ba mai mult, a solicitat despăgubiri în valoare de 15 milioane euro pentru decontaminarea pânzei freatice de sub fabrica de la Craiova. Cum AVAS, actuala AAAS, a refuzat să plătească despăgubirile în baza unei simpe solicitări, Ford s-a adresat Curții Internaționale de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț de la Paris. Primul termen a fost stabilit pe 30 septembrie 2013.

După numai o lună de la primul termen de judecată, premierul Victor Ponta a decis să nu se mai judece cu compania Ford, justificând că procesul ar fi fost costisitor pentru statul român. În acest sens a emis Ordonanța de Urgență 90 din 2 octombrie 2013, prin care s-au stabilit unele măsuri speciale pentru compensare parțială, respectiv decontarea unor creanțe reciproce. Practic, compania Ford urma să își facă investițiile de mediu, iar banii erau scăzuți din suma care urma să fie depusă în contul escrow. Nota de fundamentarea a Ordonanței de Urgență a fost semnată de ministrul Economiei, Varujan Vosganian, și de președintele AAAS, Adrian Volintiru.

Compania Ford avea obligația de a realiza 810.000 autovehicule și 1,5 milioane motoare până în data de 31 decembrie 2017. Nerealizarea acestor obligații atrăgea după sine returnarea ajutorului de stat proporțional cu gradul de nerealizare. De exemplu, dacă la finalul anului 2017 va realiza doar jumătate din producția asumată, Ford va fi obligată să returneze statului român nu mai puțin de 37,5 milioane euro.

Cum aceste cote erau greu de atins, Ford a decis să solicite prelungirea perioadei de realizare a volumului de producţie de automobile şi motoare până în anul 2025, în schimbul unei investiții de 130 milioane euro până la finalul anului 2019.

Salvarea companiei Ford a venit de la Anca Dragu, ministrul Finanțelor Publice, și Costin Borc, vicepremier și ministru al Economiei. Dragu a inițiat întocmit o notă de fundamentare prin care  a solicitat modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională. În documentul cu pricina se menționează că Ford va realiza investiții suplimentare, va produce un nou model de autovehicul și va menține cei 2700 de salariați până în 2025.

Însă, Dragu amenință că, în cazul în care nu va fi acceptată oferta Ford, americanii ar putea închide fabrica de la Craiova. „Neacceptarea solicitării Ford implică faptul că dupa 31.12.2017 încetează obligaţia companiei de a menţine investiţiile de la Craiova, respectiv există riscul de a se decide închiderea fabricii de automobile şi/sau motoare cu consecinţe economico-sociale grave atât la nivel regional cât şi naţional, respectiv: pierderea locurilor de muncă, dispariţia unui mare contribuabil la bugetul local şi bugetul de stat, dispariţia efectului multiplicator în economie prin diminuarea drastica a activităţii  furnizorilor Ford.”

Related News

Leave a Reply

Copyrıght 2016 All RIGHTS RESERVED.

Acest website foloseşte cookie-uri proprii cât şi cookie-uri adăugate de terţi, pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare Accept