CARTELUL GALBEN. Primăria Capitalei tolerează 2.500 de taximetre neautorizate. Miza: acte pentru activitatea de taximetrie de 15 milioane de euro pe piața neagră

Marile companii de taxi din București se zbat să recupereze un pachet de aproximativ 2.500 de autorizații de taxi, retrase de pe piață de primarul Sorin Oprescu în perioada 2010-2013. De atunci până în prezent, firmele au folosit certificate de grefă în locul autorizațiilor de taxi. Complet ilegal, spune Primăria Capitalei. Dar, deși e ilegal, tot șefii din PMB au emis adrese către ANAF prin care au cerut fiscalizarea aparatelor de taxat pentru firmele care practică ilegal taximetria. O anchetă realizată de jurnaliștii de la România Liberă.

Negocierile pe pachetul de autorizații de taxi se poartă intens între președintele COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România), Vasile Ștefănescu, și viceprimarul Aurelian Bădulescu. Valoarea pe piața neagră a acestor autorizații se învârte în jurul sumei de 15.000.000 euro.

O organizație a taximetriștilor, însă, atrage atenția că jumătate din firmele de taxi din București cărora li s-au retras autorizațiile funcționează ilegal, fiind protejate de la cel mai înalt nivel de reprezentanții Primăriei Municipiului București.

13 firme, lăsate fără autorizații de Oprescu

În perioada 2010-2013, primarul Sorin Oprescu a emis mai multe dispoziții de primar general prin care a retras de pe piață aproximativ 2.500 de autorizații de taxi. Printre firmele care au rămas fără autorizații se află Fly Taxi, Rodell Auto Company, Tess Grup, Domino Taxi, Centrala Taxi, Grant Trans, FGS Zolotas, Perfect Taxi, Argirom Internațional, Flamingo Exim, Geni Oil, Fast Taxi și Vector Marketing. Aceste societăți nu îndeplineau, la data retragerii autorizațiilor, condițiile de vizare a acestor documente. Adică, în principal, aveau datorii la bugetul de stat și nu dețineau autovehicule adecvate pentru a presta serviciul public de taximetrie. Firmele cu probleme, însă, au contestat deciziile primarului în instanță. Ulterior, reprezentanții firmelor au solicitat de la instanță certificate de grefă din care reiese că se judecă cu Primăria Capitalei pentru anularea dispozițiilor de primar.

Mai mult, asociații celor 13 firme cu probleme au înființat zeci de companii de taxi pe care au transferat autorizațiile cu probleme, prin cesionare sau divizarea firmelor. De atunci, în baza certificatelor de grefă, firmele continuă să presteze serviciul public de taxi. „Complet ilegal“, a transmis Biroul de Presă al PMB la solicitarea RL.

Funcționare ilegală, dar fiscalizată

Autorizațiile de taxi sunt gestionate de Direcția Trans­porturi din cadrul PMB, iar această direcție este gestionată de directorul Cosmin Flavius Gheorghiu, ajutat de secunzii Florin Legea și Daniel Doman. Superiorul lor în organigrama primăriei este viceprimarul Aurel Bădulescu. De legalitatea documentelor se ocupă juristul-șef Adrian Iordache, pe care primarul Gabriela Firea l-a numit în Consiliul de Administrație la Compania Municipală Energetică, recent înființată.

Pentru ca tabloul să fie complet, șefii direcțiilor Transporturi și Juridic din cadrul Primăriei Capitalei și-au dat concursul pentru a salva afacerile ilegale ale nababilor din taximetrie. Asta deși, oficial, susțin că folosirea certificatului de grefă pe post de autorizație de taxi reprezintă o „practică ilegală, nesusţinută de autoritatea de autorizare“.

Cum au fost salvate afacerile ilegale? Simplu: Direcția Transporturi a solicitat în scris Agenției Naționale de Administrare Fiscală să fiscalizeze casele de marcat ale taxiurilor deținute de firmele cu probleme, pentru ca aceste companii să poată emite bonuri fiscale pe
cursele de taxi. Adică, practic, să poată funcționa.

Ștefănescu (COTAR): „Au fiscalizare. Care-i ilegalitatea?“

Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, susține că la Direcția Transporturi din PMB sunt foarte multe probleme „cu prelungirea autorizațiilor, contractul de gestiune delegată, timpul foarte mare pentru preschimbarea mașinii“. La fel de adevărat e că Ștefănescu poate să nu fie tocmai obiectiv: a controlat firma Rodell Auto, căreia fostul primar Sorin Oprescu i-a retras autorizațiile de taxi.

„Acelor taxiuri cu certificate de grefă nu le lipsește decât cartonul (documentul de autorizare, imprimat pe carton – n.r.). Au fiscalizare, li s-a atribuit autorizația de către Direcția Transporturi. Au primit adresă de fiscalizare de la Primăria Capitalei pentru Fisc, în care spune că li s-a atribuit autorizația. Ei circulă cu casele fiscale fiscalizate. Fac încasări și le înregistrează în contabilitate“, a explicat șeful COTAR de ce nu crede că taximetrele cu autorizații retrase ar circula ilegal. Acesta a completat: „Firmele-mamă și-au cesionat autorizațiile de taxi la firmele-pui. Primăria a anulat autorizațiile pe firma-mamă. După ce s-au cesionat autorizațiile, a zis unul de la Direcția Transporturi să anuleze autorizațiile pe firma-mamă, dar nu le-au anulat și pe firmele-pui. Din toate datele și adresele către Fisc, Primăria a cerut ANAF să fiscalizeze case de marcat. Care-i ilegalitatea?“.

Lăzărescu (APTTI): Taximetrele cu certificate de grefă circulă ilegal

Vicepreședintele Asocia­ției Profesionale a Transportatorilor în regim de Taxi și Închiriere (APTTI), Cristian Lăzărescu, a explicat pentru RL că aproape jumătate din firmele de taxi din Bucu­rești circulă ilegal, pe baza certificatelor de grefă. „Legea taximetriei nu permite ca certificatul de grefă să înlocuiască autorizația de taxi. Autorizația de taxi trebuie să se afle în bordul mașinii, în original. Certificatul de grefă atestă existența unui conflict între transportator și Primăria Capitalei, dar nu îi dă dreptul să înlocuiască autorizația de
taxi. Pentru asta aveau nevoie de ordonanță prezidențială, care să suspende măsura primarului până la finalizarea procesului“, a menționat Lăzărescu.

Doman (PMB): „Ăștia nu au avut niciodată autorizații“

Daniel Doman de la Direcția Transporturi a menționat că cele 13 firme cu probleme au făcut niște „spargeri“ ale societății comerciale prin cesiune de autorizații către „fel de fel de angajați“. Primăria, însă, nu a recunoscut cesiunile. „Noi le-am retras autorizațiile firmelor-

mamă prin dispozițiile de primar. Ei au atacat asta și merg mai departe pe stradă cu certificatul de grefă. Dacă îi oprește poliția, arată certificatul de grefă și spun că se judecă. Ăștia nu au avut niciodată autorizații“, a declarat Doman.

Acesta a adăugat că el nu i-ar lăsa pe stradă: „Autorizațiile pe grefă nu s-au emis. Atunci, diverse firme care aveau datorii au găsit chichița asta să fenteze cumva legea. Au făcut cesionarea autorizațiilor către un angajat. Dar e vorba de autorizații care nu fuseseră vizate, care nu au îndeplinit condițiile de vizare și au fost retrase prin dispoziții de primar, în perioada 2010-2013. Firmele au cesionat, practic, niște autorizații nevizate“.

Daniel Doman a mai menționat că patronii firmelor cărora le-au fost retrase autorizațiile fac presiuni să obțină autorizațiile: „Toți au venit în audiențe. Au venit cu fel de fel de avocați“. Însă neagă orice legătură cu Vasile Ștefănescu, președintele COTAR: „Și dânsul este implicat în cesiunile acelea din 2011. A venit în audiență. Plus că dânsul îi cam reprezintă pe toți“.

Schizofrenie la primărie: și neautorizat, și fiscalizat

„România liberă“ a adresat mai multe întrebări primarului Gabriela Firea, pentru a clarifica dacă firmele de taxi care folosesc certificate de grefă practică taximetria legal sau ba. Firea nu a răspuns. În schimb, Biroul de Presă al Primăriei a transmis un răspuns formulat de șefii Direcției Transporturi, dar neasumat de vreo persoană anume din această direcție. Din aceste răspunsuri, reiese că angajații PMB au jucat la două capete. Adică și cu primăria, și cu firmele de taxi, cărora le-a emis documente pentru fiscalizarea casei de marcat.

Related News

Leave a Reply

Copyrıght 2016 All RIGHTS RESERVED.

Acest website foloseşte cookie-uri proprii cât şi cookie-uri adăugate de terţi, pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare Accept